(Islands in the Sky) GM prep

Hvordan forbereder man en fantasykampagne, der skal være rig på improvisation men samtidig trods alt have en baggrundshistorie?

Jeg er midt i forberedelserne til min stort anlagte (efter mine standarder) fantasykampagne Islands in the Sky. Det arbejde giver mig et par udfordringer.

For det første er jeg ikke videre interesseret i at forberede for meget. Min interesse er primært at se hvad der sker, når man sætter nogle potente og dynamiske karakterer ind i en uholdbar situation. Netop det aspekt, at jeg ikke på forhånd kan vide, hvad spillerne vælger, når de bliver præsenteret for situationen, er mit egentlige ærinde her. Jeg vil underholdes, og se systemet og spillerne tilsammen skabe de her karakterers historie.

Men samtidig vil jeg gerne have nok ammunition til at få historien til at fortsætte og ikke dø brat efter en eller to spilgange. Endelig skal jeg nok heller ikke være blind for, at mine spillere vil efterspørge en vis mængde exploration.

Så det arbejde roder jeg med lige nu. En af de bedste kilder til situationsladede spileelementer er oraklerne fra In A Wicked Age. Så dem har jeg lånt en del fra. Jeg har simpelhen genereret elementer og så udvalgt de, der fangede mit øje og som virker til at passe ind i min grundlæggende kampagneidé. Blot ved at udvælge 20-30 af elementerne opstår der en fornemmelse af historien og af den generelle setting og stil.

Derefter fulgte så en kort brainstorm over, hvad der dog er sket med kampagnens centrale McGuffin, kronprinsen Ceowulf. Jeg har nu en idé, som jeg tror kan give masser af spil i selve spiløjeblikket samt give spilpersonerne noget at sigte efter.

De sidste elementer, jeg skal have med bliver nok et par af Tony Dowlers mini dungeons, inspiration fra diverse pulp fantasy-historier samt nogle lån fra eksisterende fantasy-scenarier. Med hensyn til det sidste er jeg lidt på Herrens Mark, så hvis I kender gode kilder til gode pulpede fantasy scenarier, der ikke kun er dungeons modtages links og råd med kyshånd!

4 kommentarer til “(Islands in the Sky) GM prep

  1. Ift. McGuffin, kronprinsen Ceowulf, så ville jeg ha’ lavet en Dværgenes konge (http://comicwiki.dk/wiki/Dv%C3%A6rgenes_konge) artig historie, hvor vores helte tror de rejser ud for at finde en konge, men opdager at (en af) spilpersonerne virkeligheden er den konge de leder efter. Evt. igennem et eller andet ritual (ligesom i DK) eller måske bare i kraft af rejsen.

    På den måde kommer de i centrum istedet for at lade en biperson være hovedperson/messias.

    Derudover synes jeg at du skal ha’ en ny slags drage med i hvert afsnit.

  2. Ja, det er faktisk en god idé. Holder selv af den serie 🙂 Men jeg tror nu nærmere, det kommer til at være en “de finder alle sig selv” kampagne, hvor Ceowulf snarere end at være en ægte frelser er en skuffelse – så de altås bliver nødt til at finde på en anden og bedre måde at skabe nye tider på hjemøen…

    En drage per afsnit? Well, det fungerer jo endog rigtig godt i Dragejægerne 🙂

  3. Det er en darlig, men jeg gad godt lave en kampagne med en drage per afsnit kampagne a la Dragejægerne, men uden at være en total adaptation.

  4. Den falske frelser er for resten en god idé.

    Tillykke nu har du både en setting og et plot og med med de der orakler har du også en handling. Nu skal I bare lave spilpersoner også er I igang 😀

Skriv et svar til Johs Annuller svar