Folk D&d

gary-gygax-invents-dungeons-and-dragons-1973-69393461

For snart længe siden skrev jeg lidt om en spilstil, jeg kalder “Folk d&d”. Det er grundlæggende tanken om, at når vi spiller D&d, så har vi mere end 40 års historik, husregler, traditioner og meget andet at trække på. Og det er bare fra vores fælles historie. Hvis vi tager vores egne erfaringer med – både fra D&d og fra andre rollespil, fortællespil og andet – så har vi et rigt udvalg af måder at spille på. Og hvis vi har prøvet det før, ja – så behøver vi rent faktisk ikke åbne en bog.

Tanken er sært tiltrækkende for mig. Sært, fordi jeg siden 2005 mest af alt er blevet formet og inspireret af indie-spil og deres skarpe fokus på, at man skal følge reglerne, fordi de er designet til at gøre specifikke ting, til at at facilitere en særlig form for spil.

Nå, men pointen med dette indlæg er faktisk primært at henvise til denne udmærkede video, hvor Professor DungeonMaster (det KALDER han sig selv!) forklarer sin spilstil og de steder, han har hentet den fra.

Jeg ved ikke med dig, men jeg synes det lyder som en sjov måde at spille på. Jeg har egentlig kun én større indsigelse. Jeg savner, at spilleren har mere indflydelse på fiktionen. Og ikke kun som potentiel spiller – jeg ville også som GM i sådan et spil savne, at spillerne gennem systemet havde mere indflydelse på fiktionen. Det er i virkeligheden nok et temmeligt easy fix og kan gøres uden at indføre alt for mange subsystemer. Jeg ville nok selv skele til Inspiration i 5e og udvide, hvad de point kan bruges til.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s