Interview med Morten Greis om GM teknikker

Dungeon MasterJeg kan dårligt være den eneste i Danmark, der er imponeret over, hvor mange rollespil, Morten Greis får spillet – og hvor generøs han er med at fortælle om det på Danmarks nok vigtigste blog – eller egentlig blot hjemmeside – om rollespil: Stemmen fra Ådalen. Morten har drevet den blog i mange år, og han bringer oftest flere, grundige indlæg om ugen. Indlæg, hvor han fortæller om og analyserer de spil, han er med i. Og som antydet er det mange spil, det drejer sig om.

Morten er Game Master i mange af spillene. Ét af de elementer af rollespil, jeg længe har været fascineret af, er lige præcis dét at være Game Master. Hvordan forbereder man sig? Hvilke teknikker gør man brug af i løbet af spillet? 

Mange af de indie-spil, jeg dyrkede fra 2005 og nogle år frem har konkrete, præcise råd til netop GMs forberedelse og teknikker undervejs i spillet. Jeg synes til gengæld, at det ofte er et underbelyst emne – både i mange spiltekster, men også i andre skriftlige kilder, selvom rollespil i år 2020 bestemt har mere at byde på inden for dette emne, end i 1987, da jeg for alvor kastede mig over hobbyen.

For tiden forbereder jeg mig til at være GM på Fria Ligans nyeste skud på stammen, det okkulte gyserspil Vaesen. På den ene side udmærker Fria Ligan sig med at have ret konkrete og ikke-mystiske GM-tips og egentlige GM teknikker, på den anden side virker deres tekster ofte en smule løse og virker til at blande mange forskellige tilgange. Måske er det noget rod, måske er det egentlig godt?

Noget af det, jeg synes Morten udmærker sig ved, er, at han spiller en lang række forskellige slags rollespil. Det forekom mig derfor naturligt at gribe fat i Morten og få en snak om det at være GM på så mange forskellige slags spil. 

Her følger første del af vores samtale, der primært berører, hvordan Morten begyndte at spille rollespil, og hvordan han spiller nu om dage. 

Peter: Lad os starte med de basale ting: Hvornår begyndte du at spille rollespil?

Morten; Jeg begyndte i 1987 efter at have set indslaget i DR om rollespil. Det fangede min interesse, og jeg fik i gave af mine forældre D&D Basic Set – ’den røde æske’ – som jeg på det tidspunkt ikke kunne engelsk nok til at sætte mig ned og lære. Min far satte sig derfor ind i reglerne, og han blev så min første GM, hvor han var spilleder for min søster, mine venner og jeg.

Hvilket spil var det første, du GM’ede?

Efter nogen tid kastede jeg mig selv over D&D Basic Set og fik læst reglerne, og så begyndte jeg selv at være GM for mine venner og klassekammerater, og der blev gerne spillet rollespil i frikvartererne i Folkeskolen. Dengang var skolen netop skiftet over til dobbelttimer, så man havde længere frikvarterer, og spisepausen midt på dagen var temmelig lang, og der kunne man nå en del. Da Sværd & trolddom -bogserien også udgav en rollespilsbog, spillede vi også den, men jeg nåede aldrig til at få spillet efterfølgeren, Tyven med de tusind tricks.

Fra det røde basissæt gled spillet over i Expert Rules (den blå æske), som noget helt naturligt. Siden fik jeg også fat i et eksemplar af Tunnels & Trolls-rollespillet, som indeholder solo-eventyr og rollespillet På eventyr i vildmarken, som jeg tror vist kun blev læst og aldrig spillet, på lignende vis fik jeg også lånt Drager Dæmoner på biblioteket. Vi fik det danske rollespil Viking på bordet, det var også med min far som game master.

Husker du noget særligt fra den tidlige periode som GM? Faldt det dig let? Hvor fik du viden og inspiration fra? Var der en GM, der havde en særlig indflydelse på dig eller var det mere gennem at læse bøger og magasiner, du fandt frem til din egen stil?

Jeg husker ikke så detaljeret de første par år. Dungeon Crawling i sin mere primitive form blev udforsket de første år, hvor det stadig var spændende at udforske fiktionen og skabe universer, man kunne interagere i. Et vigtigt skifte for mig var, da vi kom i forbindelse med flere rollespillere, som ikke blot var mine venner og klassekammerater, som jeg selv havde rekrutteret, og det skete via ungdomsskolen på Stevns, hvor min far blev spurgt, om han ikke ville undervise, da der var elever, som gerne ville oprette et hold, og min var far var omtrent den eneste lærer på egnen, der vidste hvad rollespil var.

Jeg tror, det faldt mig let at være spilleder, da der ikke var så meget at bekymre sig om. Det var blot at guide spillet. Man fulgte instrukserne, og så var der ikke mere til det end det, da vi endnu ikke havde nogen rollespilskultur eller -praksis, og der derfor ikke var nogen større målestok for, hvordan det skulle gøres, og hvordan det skulle gøres for at være godt. Senere via ungdomsskolen, hvor vi kørte hold i rollespil på to lokale ungdomsskoler på Stevns, begyndte at dukke andre rollespillere op, hvor nogle havde været på Viking-Con, og de kom hjem med nogle sjove erfaringer, som de gjorde brug af (primært nogle sjove metateknikker i rollespillet Toon).

I første omgang kom inspiration og viden til mig uden fra vores lokale rollespilsmiljø, via rollespilsmagasiner såsom Dungeon, Dragon, White Dwarf (som dengang havde rollespilsartikler), og Saga – og senere diverse andre danske rollespilsmagasiner, senere også The Unspeakable Oath og des lige – men også fra andre genrer og former af rollespil.

En central udvikling i rollespil var for mig Ravenloft Campaign Setting til AD&D. I sin første inkarnation var Ravenloft stærkt fokuseret på gotisk horror, og bogen havde afsat flere lange afsnit om at skabe stemning, opbygge gotisk horror og understøtte det med specialmekanikker i form af Fear og Horror checks. Vi var på det tidspunkt allerede stødt på Call of Cthulhu, så ideen om Sanity checks ved uhyggelige ting var os ikke fremmed, men Call of Cthulhu havde ikke i samme omfang dedikerede afsnit til at skabe stemning.

Ravenloft var det, der ændrede mit rollespil. At skabe stemning var krævende, og det krævede indlevelse i biroller, stemningsbeskrivelser og formidling af spillet på helt andre måder, end jeg før havde prøvet kræfter med, og derfra voksede mit rollespil. Ikke længe efter begyndte jeg at komme på conner på Sjælland. Der var en del på det tidspunkt, og her mødte man andre spillere, systemer, scenarier og spilledere, og mødet med andre øgede mine erfaringer med, hvordan man kunne spille rollespil. 

Der er ikke nogen bestemt GM, der har haft formet min stil. Mest af alt har jeg haft læst mig frem til det. Horror- og komedierollespil var de to genrer, som var med til at forme det, fordi begge kræver en særlig form for stemningsskabende spil.

Hvordan har din GM-stil udviklet sig i løbet af årene?

Den har udviklet sig af flere omgange. I mine unge år, hvor tid var rigeligt, opbyggede jeg store omfangsrige kampagner med langt mere materiale, end var nødvendigt, og jeg var glad for at bruge righoldige mængder af handouts og andre stemningsskabende elementer som særligt tilpasset musik, levende lys osv. Det lå meget i tiden op gennem 90’erne, hvor det var ret almindeligt på conner at se spillokaler blive indrettet til de enkelte scenarier, hvor nærmest hele lokalet blev en scene, eller hvor vinduer og distraktioner på væggene blev dækket med sort plast, så fokus var på spillet.

Fra den periode har jeg den GM-tradition, som jeg stadig trækker på, men ikke bruger så meget mere, hvor jeg indarbejder store dele af scenariet (nærmest som en skuespiller indøver et manuskript til et teaterstykke), dekonstruerer det for at se dets sammenhænge og omskriver scenariet i kortform, så jeg i store dele kan køre det uden at kigge noget i videre i scenarieteksten.

Senere kom indie-bølgen, og den var sjov, for den brød med mange af de måder, som vi havde praktiseret rollespil i 90’erne og 00’erne. For mig var det store skifte at kunne bruge GM-lignende træk som spiller, og det at man spillede historien frem i nuet frem for at spille den ud fra et eksisterende skrevet forløb. Indie-spillene kom med en masse nye værktøjer, som det var sjovt både at bruge for sig, men også at integrere i de mere traditionelle rollespil.

I denne periode begyndte jeg at mikse impro-teater mekanikker dels fra Nørwegian Style og Keith Johnstones Impro for Storytellers med erfaringerne fra indie-rollespillene.

Alt i alt har jeg et sortiment af forskellige spillederstile. Nogle er mere krævende end andre, og nogle gange kører jeg mere tilbagelænet casual rollespil, andre gange forberedelsestungt stemningskrævende spil.

Hvor mange kampagner er du GM på for tiden? Hvilke? Er det med den samme gruppe spillere?

Lige nu er jeg spiller i tre kampagner – Warhammer Fantasy 4th ed, The Expanse (som kører på AGE engine) og Star Wars d6 – og jeg er gm i tre kampagner: D&D 5th, Call of Cthulhu og Vaesen. Dertil kommer der diverse oneshots og mini-kampagner på 3-4 spilgange. Der er overlap mellem spillerne i nogle af grupperne, mens andre kun er med i en specifik gruppe. De fleste af mine kampagner kan man følge på min blog, hvor jeg skriver referater over dem og reflekterer over, hvad der skete i spillet og ved bordet.

Var der et særligt rollespil, der havde betydning for, hvordan du udviklede dig som GM i de tidlige år?

 Der er en række rollespil, som hver især er en milepæl for mig. Der er Blood Brothers volume 2, som viser hvordan forskellige (gyser-)genrer kan udtrykkes gennem regler, virkemidler og scenarieform. Der er Ravenloft Campaign Setting som sammen med en artikel om Ravenloft i Dragon Magazine gav en masse værktøjer til at bygge stemning op gennem spillet. Det er Chill Companion, der også beskæftiger sig med rollespil i forskellige (gyser-)genrer, og hvordan man former spillet omkring det. Så er det Toon og Paranoia, som begge er en slags komedierollespil, men spil som er enormt bevidste om, hvad der sker i rummet mellem spillere og spilleder, og det er områder, som mange andre rollespil overser. 

Næste gang dykker vi længere ned i, hvad det præcis er for nogle teknikker, Morten har med sig i sit GM utility belt, og hvordan både forberedelse og det faktiske spil tager sig ud. 

 

 

3 kommentarer til “Interview med Morten Greis om GM teknikker

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s