Læsegruppe: Freemarket

Luke Crane og Jared Sorensen solgte pænt mange eksemplarer af Freemarket på årets udgave af Fastaval. Jeg købte selv et eksemplar, og ser meget frem til at prøve spillet.

Jeg har læst regelbogen og tænkt lidt over forskellige elementer af spillet – og ser stadig meget frem til at prøve det, enten som User eller Superuser.

Men der er dog et par ting, jeg er lidt usikker på – og jeg er ret sikker på, andre også kæmper med elementer i spillet.

Derfor: Dette indlæg på bloggen er tænkt som en læsegruppe, hvor vi kan snakke om de forståelsesproblemer, vi måtte have med Freemarket. Genialt, ikk?

Jeg lægger ud med min egen usikkerhed over, præcis hvordan man kan bruge Data. Jeg er klar over, at det er en slags handelsvare, men derudover kan man også lave Minder af Data-point? Ikke sandt? Er det rigtigt læst, og hvordan ville I gøre det? Skal man nøje nedskrive, hvilke tags, Dataene har – og hvordan finder man i så fald dem, når man suger Data fra et stykke teknik, fx?

The Aggregate siger: “Har du andre usikkerheder eller spørgsmål? Så ping dem i kommentarerne!”

4 svar til Læsegruppe: Freemarket

  1. Jeg læser data som værende helt utroligt meget data på en gang, så meget at man mere eller mindre kan finde hvad som helst af potentielle minder i en klump data. Der er så meget data at tags er meningsløse. Hvordan et tech skaber så meget data ved jeg så ikke…

    Min egen personlige forvirring er omkring flow økonomien. Jeg synes det virker tungt at skaffe Flow i forhold til at alting koster flow at bygge. Man får kun flow ved at handle effektivt som en gruppe, få venner og ved at give ting væk. Jeg har svært ved at se det balancere ud.

    Hvis man vil vokse sin MRCZ’s flow, så skal man bruge de fleste af sine spilgange på at sidde og være en flowgnier, og sørge for at medlemmerne har en smule højere flow end de startede med. Og for at minimere tab af MRCZ flow, så skal man gøre alle de dyre ting i samme spilgang. Det virker lidt hæmmende sådan overall.

  2. Morten Greis siger:

    @ Oliver: Jared og Luke adresserede på Fastaval nogle kritikpunkter, de havde fået omkring Flow-økonomien, som lyder lidt hen af dine bemærkninger. De fortalte, at der er nogle tricks til systemet, og man skal være fræk og anvende dem – f.eks. begynde spillet med at befriende hinanden, så spillerne skaber en masse start flow allerede inde for fem minutter.
    Det er muligvis et af de systemer, som man skal se i brug for rigtigt at se, hvordan de virker.

  3. Peter Dyring-Olsen siger:

    Jeg kan slet ikke overskue Flow-økonomien uden at prøve spillet – men måske er jeg bare ikke analytisk nok🙂

Skriv et svar

