Fredenson 2010 – Gennem æterportalen!

Jeg er næsten ved at genvinde pusten oven på weekendens Fredenscon, som for tredje gang samlede 8 rollespillere til en solid omgang story games, indie-spil og andet fra den skuffe af spil, jeg generelt interesserer mig for.

Endnu engang var kongressen en stor succes, hvilket jeg primært tror skyldes, at vi er mere ens, end vi er forskellige, når det gælder spilpræferencer.

Der blev spillet Mouse Guard, Annalise, Agon, Dungeons & Dragons, Covenant, Nine Worlds, Shock og Danger Patrol. Og så blev der hygget, læst tegneserier, diskuteret kønsroller og politisk korrekthed i rollespil og spist og drukket til den store guldmedalje.

 Af de otte deltagere har fem af os været med alle tre gange. To var helt nye og en havde været med to gange. Jeg er helt overstrømmende taknemmelig over, at folk orker at drage fra København og Odense for at være med. Og jeg er ret sikker på, at det er et tegn på, at Fredenscon har fundet sin form.

Otte deltagere er helt klart the sweet spot. Det passer til husets størrelse, og det giver to hold af fornuftig størrelse. På den måde opbygger vi også lige så stille nogle gode spilrelationer – groft sagt bliver vi bedre til at spille med hinanden, som weekenden (og årene) skrider frem. Fredenscon skal hverken være større eller mindre. Men det gør den også til en skrøbelig størrelse. Der skal ikke mange aflysninger til, før det pludselig ikke er nær så fristende at bruge timevis i et tog eller en bil. Derudover er det helt, helt afgørende, at spillene er af en fornuftig kvalitet. I år faldt ingen spil igennem, så vidt jeg er orienteret. Det er en styrke, der skal bygges videre på. Jeg er sikker på, at de fleste har lyst til at leve op til spillenes niveau, næste gang, vi afholder kongressen. Det er også en væsentlig faktor. Vi har et personligt ansvar for hinandens spilglæde.

Forud for årets udgave af Fredenscon havde jeg et par idéer til fornyelse af konceptet, men efter et så godt forløb er jeg blevet overbevist om, at de væsentligste elementer skal bibeholdes. Jeg er træt og min kreativitet har sprunget en sikring, men jeg glæder mig allerede til næste år. Tak til deltagerne – vi ses!

Et svar til Fredenson 2010 – Gennem æterportalen!

Skriv et svar

