Urgh, jeg hader skill-lister!

 

OK, så Thomas Ulricht har på det skammeligste lokket mig til at købe (endnu) et nyt spil. Det hedder Diaspora og er “hard sci-fi” (jeg håber at skubbe det i retning af min elskede Battlestar Galactica). Systemet tager udgansgspunkt i FATE 3.0, som de fleste nok kender fra Spirit of the Century.

Ah, men SOTC er en af mange rollespilsbøger, jeg aldrig har lsæt færdigt. Hvorfor? Fordi der er en nærmest uendelig skill-liste (og en ditto stunt-liste).

Igår nåede jeg så til skill-listen i Diaspora. Urgh! Det ER bare ikke min kop te. Jeg fristes over evne til at springe videre til næste kapitel, vel vidende, at man ofte får en god fornemmelse af, hvordan spillet skal spilles sådan rigtigt ved at læse skill-beskrivelser. Men damn, hvor ER det kedeligt. Og i Diasporas tilfælde er listen endda ikke så skide lang.

Jeg døde på skill-lister i Ars Magica, WFRP, Burning Wheel, SOTC, CoC etc. etc. et fucking cetera.

Men denne gang holder jeg ud. Ikke?!?

For øvrigt, vi skal spille Diaspora via Wave. Er du på Wave og har lyst til at spille med, så giv lyd.

3 svar til Urgh, jeg hader skill-lister!

  1. mortengreis siger:

    Jeg er holdt op med at læse skill lister for længst, og foretrækker generelt de systemer, hvor skill’ens evner ligger i denns navn. Min store ægrelse var derfor Burning Empires, hvor man er nødt til at tjekke alle skillsne, da der er særlige mekanikker eller referencer til fiktionsuniverset inde i dem.

    • Peter Dyring-Olsen siger:

      Jeg føler bare jeg snyder lidt, hvis jeg springer dem over. Og specielt er Burning-spillene eksempler på, at man misser en del.
      Da vi spillede BW lod jeg det være op til spillerne selv at læse de skills, de valgte – og være gruppens siddende eksperter på netop de skills. Det fungerede fint.

      • mortengreis siger:

        Det giver selvfølgelig gid mening, men jeg endte med at konstatere, at med undtagelse af systemer, som D&D – hvor hver færdighed nærmest er en mekanik i sig selv – så er det sjældent nødvendigt at kigge skillsne igennem. Jeg ender som regel med at skimme kapitlet og så læse på de færdigheder, som regelsystemet bliver ved med at referere tilbage til, da det ofte er de bærende færdigheder, som alle bør bruge etc.

Skriv et svar

