At kælke på en dør

I mandags mødtes jeg med min nye rollespilsgruppe, som består af folk i og omkring Randers. Det var lidt en sejr bare at kunne samle fem voksne mennesker til noget rollespil – og så var alle endda (nogle mere tøvende end andre) nysgerrige for at finde ud af, hvad det-der indie er for noget. I gruppen er bla. René, som var en af de første, jeg spillede rollespil med for alt for mange år siden.

Vi lagde ud med en snak om forventninger og så kastede vi os ud i en hurtig gang TSOY/Solar System med udgangspunkt i et lille scenarie, jeg har fået af Jason Morningstar og som drejer sig om Robin Hood og hans lystige svende. Vi havde Little John, Friar Tuck, Midge the miller’s son og Will Scarlett i spil. De fire helte opsøgte Robin, som de troede lå syg hos Red Roger – men det var, selvfølgelig, en fælde, og masser af forviklinger, kampe og sjov og ballade fulgte. Mest memorable scene var vel, da Midge kælkede på en afrevet dør ned af en trappe, over hovederne på 10 soldater, der forsøgte at fange de lystige svende.

Det var en sjov aften, som dog også bød på lidt for traditionelt spil. Noget af skylden ligger klart på mine skuldre – jeg kørte flere ting som rent task resolution, fx. Jeg skal lige vænne mig til systemet – og ikke mindst til at have fire spillere. Jeg er vant til at spille med to spillere, som jeg kender godt – fire nye spillere er lidt en udfordring. Men det skal nok komme til at flyde bedre. Specielt glæder jeg mig til, at vi selv skaber spilpersoner og dermed får lidt mere investering i dem.

Planen er nu, at vi skal spille en række forskellige spil. Og jeg har svært lyst til at spille MLWM!

9 svar til At kælke på en dør

  1. mortengreis siger:

    Hej,

    Det er rigtig spændende at høre om. Det lader til, at I fik spillet op at køre, og at I havde nogle fornøjelige stunder. Hvordan tog dine spillere imod denne indie-oplevelse?

    hvad har I ellers på programmet af spil?

  2. Peter Dyring-Olsen siger:

    De tog det meget stille og roligt, sikkert fordi, det kørte meget traditionelt. Jeg lagde beskrivelser af resultater ud til dem uden den mindste smule problem, men ellers var det så-som-så med, hvor indie spillet var. Keys nåede ikke ordentligt i spil – de blev hastigt glemt eller parkeret bagest i hovedet – af os alle sammen, faktisk. Når vi tager os mere tid til spillet og når vi selv vælger Keys (el. lign. i andre spil), skal det nok blive godt.
    Næste gang spiller vi noget Hellboy/BPRD med Bo som GM – vist med Solar System igen.

  3. mortengreis siger:

    Sjovt, i min gruppe var Keys det helt store. Secrets var det vi gjorde mindst ud af.
    Min gruppe er også ret erfarne udi at have styr på de narrative elementer, så derfor var der stor vægt på Keys, genopfriskningsscener og på at have styr på hvem, der fortalte hvad.

    Heldigvis er Solarsystem/TSoY et ret fleksibelt system, hvad angår fordelingen af (narrative) opgaver og detaljegraden for task/conflict-res. Så jeg ser frem til at høre om jeres erfaringer de kommende spilgange.

  4. Peter Dyring-Olsen siger:

    Vi havde en fed samling Refreshment-scener, hvor de lystige svende slog lejr i skoven, legede tagfat, dystede på sværd og drak sig fulde.

  5. Uffe siger:

    Yay! Peter spiller rollespil!

    (Hvilket, sjovt nok, gør mig gladere end når jeg selv gør det. Håber i kan holde gruppen samlet.)

  6. De fortjener en gangs dogs…

  7. Peter Dyring-Olsen siger:

    Alle fortjener en gang Dogs🙂

  8. Simon James Pettitt siger:

    “Alle fortjener en gang Dogs”
    Dagens citat!
    (i en side note kom jeg ved en slå fejl til at skrive Allah fortjener en gang Dogs, og det var bare sært)
    (Må se at få prøvet det engang, laver I aldrig mere inde-prøve halløj på Fasta igen?)

  9. mortengreis siger:

    Apropos inide-halløj: Vi har prøvet forskellige modeller på Viking-Con og Fastaval, og for tiden er den form, der anvendes den, hvor vi opstiller et af systemerne som et ‘scenarie’, som vi gjorde med Mouse Guard på Fastaval, 3:16 sidste år på VC, og som Frederik gør i år på VC.

    Jeg tror at årsagen til, at vi gradvist gik væk fra ‘indie-blokken’ var, at den havde svindende interesse efter, at folk først havde stiftet bekendtskab med et indie-spil, og den var besværlig at arrangere, fordi den ikke passede ind i den klassiske scenarie-model. Her passer det bedre med et system som et scenarie.

    Dog hvis american-style scenarier bliver populære (dvs. hvor forfatteren er eneste spilleder på scenariet), så kunne jeg sagtens forestille mig, at en række indie-spil vil liste ind af døren af den vej. Jeg overvejer kraftigt at tage en håndfuld spil under armen i år på VC.

Skriv et svar

