(Sorcerer 1880) Dæmoner

En inconspicuous dæmon?

En inconspicuous dæmon?

Jeg har spekuleret lidt på de forskellige dæmontyper fra Sorcerer og på, hvilke der skal være med og hvilke udelades. Her er mine tanker pt:

Parasite udelades. For mig lugter det for meget af Cronenberg og den slags og selv om jeg er vild med hans film, så vil jeg gerne væk fra den æstetik i Sorcerer 1880. Så ud med Parasite.

Passer er til gengæld helt perfekt. Jack the Ripper kunne være en Passer – en omvandrende samling fornedrelse, psykopati og had, som ligner et menneske. Og det ville jo også forklare, hvorfor man aldrig fandt frem til hans identitet.

Possessor er også helt i orden. Det minder lidt om Freuds tanker om hysteri – det er en følelse, der kan tage bolig i et menneske og styre dets handlinger mere eller mindre. Jeg forestiller mig konflikter om kontrollen med kroppen.

Object er oplagt. Her er det vigtigt, at det er et objekt, der på en eller anden måde har været centrum for  negative eller undertrykte/forbudte følelser eller som har været brugt til voldsomme og afskyelige gerninger. I den grimme ende kunne det være en kirurgs kniv, der har været brugt til uhyggelige og forbudte indgreb. Men det kunne også være et portræt af den kvinde, man begærer så meget, at man er ved at miste grebet over egen opførsel.

Inconspicuous er sidste type, og den fungerer også godt. Dette er typen, der passer perfekt til skygger, tåge og andet, der er tidstypisk og passende som symbol på det undertrykte.

5 svar til (Sorcerer 1880) Dæmoner

  1. Morten Greis siger:

    Spændende ideer. Kan særligt gode lide din Inconspicuous-ide, hvor dens udtryksform bliver til en del af det stemningsfyldte landskab.

  2. mortengreis siger:

    Okay, her kommer så lidt en vild tanke, hvor jeg lige render i en helt anden retning med din ide. På sin blog har Per omskabt dæmonerne til scumbags.

    Så hvad nu hvis vi omskaber dæmonerne til at være

    A) Sociale kræfter. En pøbelvælde-”dæmon”, en underklasse-”dæmon” osv., hvor man som øvre klasse-medlem manipulerer og udnytter den lavere klasse til sine gerninger. Så Scumbag => pøbel.

    B) Det tågede London. London er i sig selv et hungrende væsen, en entitet, der manifesterer sig gennem dis, smog, fugtige fliser, dybe skygger osv. Så man indgår en ”pagt” med en af Londons manifestationer, og ved at fodre sultne London med pøbel og andet rakkerpak, kan man til gengæld trække på Londons evner til at få disen til at opsluge folk, få gaderne til sno sig og løse teglsten falde belejligt ned.

  3. molevitten siger:

    Fede tanker – specielt nummer to er rigtig god. London-dæmonen kunne jeg jo som GM bruge i min forberedelse🙂

  4. Per siger:

    Just for the record: Scumbag-dæmoner er oprindeligt Judd Karlmanns ide, ikke min.

    London som dæmon: YES.

  5. Gustav Berner siger:

    Possessors er perfekte, tænker på den besyndelige historie om Doctor Jekyll and Mister Hyde.

Skriv et svar

