Kom som du er – oplæg til PTA

Jeg har kæmpet lidt med at finde ud af, hvilke spil jeg vil tage med til Kom som du er. Men nu er jeg ved at nå i mål, tror jeg. Af alle mulige grunde vil jeg gerne sætte PTA op, men som den gode Morten Greis så rigtigt gjorde mig opmærksom på, så risikerer man at bruge meget lang tid på den indledende brainstorm. Og hvordan undgår man så lige det? Jeg vil mægtig gerne beholde dele af brainstormen, fordi jeg faktisk synes det er en essentiel del af PTA, så det jeg er kommet på er, at fremlægge tre skitser til shows, som spillerne så skal være enige om at vælge imellem. Og jeg har også lige smidt en tekst sammen, der beskriver ideerne. Kommentarer er selvsagt velkomne, men bid lige mærke i, at jeg er ude efter at ramme nogle letgenkendelige temaer, og derfor er der intet mærkeligt i, at Rejseholdet, Festen eller andet spøger i baggrunden. Samtidig er det meget vigtigt for mig, at ideerne er tilpas løse til, at gruppen selv kan farve dem.

Nå, men her er teksten så:

Lyde i natten

Der ER noget derude – i grænselandet mellem livet og døden, himlen og jorden, virkeligheden og fantasien. Genfærd, monstre og urbane legender, der bliver uhyggelig virkelighed. Lyde i natten foregår i og omkring det lille spøgelsesjægerbureau, der pludselig står med håret i postkassen, da de støder ind i en ægte og skræmmende virkelig sag.

Idéer til protagonister:

Charlatanen, der må indse, at der er noget om snakken.

Den sørgende kvinde, der hjemsøges af et eller andet.

Tv-journalisten, der har fået færten af en god historie.

 

Blå blink

Storbyens asfalt farves blå af blinkende neon, mens hylende sirener signalerer politiets snarlige ankomst. Storbyjunglen rystes af en stribe voldsomme forbrydelser, og selv om politiet har sat deres bedste folk på sagen, så har de endnu ingen gode spor. Men det ændrer sig med ét med en pludselig opdagelse…

Idéer til protagonister:

Den grønne politimand, der får serveret appelsinen i turbanen og tror, han er guds gave til efterforskningen.

Den gamle forbryder, som gør sit bedste for ikke at blive indblandet i sagen, men som alligevel er dybt infiltreret i den.

Efterforskningslederen, der kæmper med at holde sammen på tropperne og holde pressen fra livet.

 

Eriks arv

Erik er død og hans familie samles på hans statelige ejendom for at sørge, minde ham og kæmpe om hans anseelige arv. Alle har noget på alle, alliancer smedes, familiebånd brydes og rygterne om arvens størrelse bliver vildere og vildere.

Idéer til protagonister:

Eriks ældste søn, der mener, at han naturligvis må være hovedarving.

Den yngste søns enke, der nærer et indædt had til familien men som forsøger at gøre gode miner til slet spil.

Eriks advokat, som kender til arven og vil gøre sit ypperste for selv at få mest ud af den kringlede familiesituation.

2 svar til Kom som du er – oplæg til PTA

  1. Hej Peter

    Jeg tror, PTA vil fungere helt fint, selv om produceren kommer med konkrete oplæg. Og dine oplæg er supergode. Fokuser dog på tema og baggrund, ikke så meget på personer – her er det vigtigt, at du ikke forelsker dig i nogle bestemte roller, men lader spillerne få frie tøjler.

    Og vær ikke bange for at lukke diskussion og brainstorm efter f.eks. 20-30 minutter og skære igennem med nogle beslutninger.

    Og når I så skal spille, så husk “in media res”: Spring frem til det afsnit, som I synes er fedest. Og lad endelig folk have forskellig screen presence, det er en af de fede pointer i PTA.

    /Frederik

  2. molevitten siger:

    Hej Frederik,
    Tak for dine indspark. Jeg giver dig ret i dine betragtninger om PTA. Idéerne til protagonister er udelukkende noget, jeg vil have i baggrunden, hvis en eller flere spillere er helt blanke – netop for at kunne skære igennem, hvis brainstormen tager for lang tid. Endelig er det jo gode oplæg til NPC’er også🙂

Skriv et svar

