To design or not to design?

For et stykke tid siden skrev jeg lidt om min idé om at lave et rollespil, der mest handlede om kamp. John Harper er kommet mig i forvejen – og det på en måde, så jeg intet problem har med at droppe mit eget – for øvrigt næsten glemte – projekt.
Spillet hedder Agon og det handler om græske helte, som kæmper for gudernes gunst. Spillet er næsten kun et kampsystem – og det er kompetitivt. Mao: man kan sagtens droppe de “gode gamle” ord om, at man ikke kan vinde i rollespil!
Agon ser fantastisk flot ud, og det jeg har læst af systemet, virker også virkelig fedt. Højdepunkt: man tager sine offensive terninger i den højre hånd, defensive i venstre. Det er da lækkert! Spillet har en hjemmeside , hvor man også kan downloade et pænt stort sample af indholdet.
Nå, men det leder mig videre til et andet issue: nu har jeg postet om designidéer i et godt stykke tid. Det har primært været tre idéer, der har rumsteret: Mareridt, Detektiv og Kampspillet. Alle tre er faktisk blevet overhalet indenom: Vincent Baker er ved at designe horror-spillet Afraid, som har mange ting til fælles med mine tanker i Mareridt; Agon slår mine tanker om Kampspillet hjem – og jeg erindrer at læse noget om et rollespil fra en af de utallige konkurrencer, som handlede om detektiver. Well.
Men egentlig er det jo overhovedet ikke grunden til, at jeg ikke får lavet mine designs færdige. Det handler nok i virkeligheden om, at jeg ikke er en haj til at gennemtænke nyskabende systemer – min interesse ligger nærmere i at huje, når andre udgiver noget, der er fedt – og så prøve at få spillet så meget som muligt.
Så, i den nærmeste fremtid vil jeg gøre mit ypperste for at undertrykke mine små underlige design-idéer og så måske vende tilbage med en stor idé, når jeg har prøvet mange flere af de gode designs.

4 svar til To design or not to design?

  1. munkholt siger:

    Et indlæg med høj Sandhedsværdi (“rul for Sandhed …”).

    At kampsystemet også bruges til alle andre aspekter af krigernes liv, var også en af mine, hermed overhalede, ideer fra, ja, Krigerne.

    [download’e …]

    Orh manner! Man ruller hele paletten af terninger (på nær d20)! Og man har en gud – det var vist Per Fischer der blev overhalet dér.😉

    Det vil jeg gerne give en $10’er for at se nærmere på.

  2. Peter Dyring-Olsen siger:

    Tror, det bliver en lækker bog, så jeg venter tålmodigt (yeah, right!) på at man kan bestille den…

  3. Per siger:

    Jeg anser bl.a. mine egne små design-opkast som en art selv-refleksion, og faktisk som indlæg i den eksisterende debat. Derfor bliver jeg ved, også selv om andre overhaler mig, og det synes jeg generelt man skal.
    Man må også gerne lave sine ting færdige, men da jeg selv er ret dårlig til det er det ikke noget jeg vil råbe for højt om🙂

  4. Peter Dyring-Olsen siger:

    “Overhalet indenom” er egentlig kun en lille del af det. Det vigtigste er sådan set, at jeg ikke endnu har haft evnen til at tænke mine design-idéer færdigt. Og jeg overvejer helt seriøt, om jeg ganske enkelt ikke evner at skabe et godt spildesign.
    Derfor: spille mere og så bruge erfaringer til design – hvis idéerne dukker op.
    /P
    PS: nogle af tankerne bag Mareridt er bestemt ikke døde…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: